Kemosentez yapan canlılar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Cevap: B
Kemosentez, canlıların güneş ışığı olmadan enerji elde ederek besin üretmesi sürecidir. Bu canlılar, besinlerini üretmek için inorganik maddelerin oksidasyonundan enerji sağlar, yani güneş ışığı kullanmazlar.
A şıkkı: Kemosentez yapan canlılar, kendi besinlerini üretebildiklerinden ototroftur. Bu doğru bir ifadedir.
B şıkkı: Enerjilerini güneşten değil, inorganik maddelerin oksidasyonundan alırlar. Bu ifade yanlıştır çünkü kemosentez sürecinde güneş ışığı kullanılmaz.
C şıkkı: Kemosentez yapan canlılar genellikle prokaryot (özellikle bazı bakteriler) ve tek hücrelidir. Bu doğrudur.
D şıkkı: Kemosentez, hem karanlık hem de aydınlık ortamlarda gerçekleşebilir çünkü güneş ışığına bağlı değildir. Bu doğru bir bilgidir.
E şıkkı: İnorganik maddelerin oksidasyonu sonucu açığa çıkan enerjiyi kullanarak besin üretmeleri, kemosentezin temelidir. Bu doğru bir ifadedir.
Sonuç: Bu nedenle, B şıkkı yanlıştır ve doğru cevap olarak seçilmelidir.
Hücresel solunumun glikoliz, Krebs döngüsü ve Elektron Taşıma Sistemi (ETS) evrelerinde ortak olarak gerçekleşen olay nedir?
Cevap: A
Hücresel solunum glikoliz, Krebs döngüsü ve Elektron Taşıma Sistemi (ETS) gibi aşamalardan oluşur. Bu süreçlerde ortak olan temel olay ATP sentezidir, çünkü hücre enerjisini ATP şeklinde depolar ve kullanır.
Glikoliz: Glukozun parçalanması sırasında sınırlı miktarda ATP doğrudan sentezlenir.
Krebs Döngüsü: Doğrudan ATP değil, GTP veya eşdeğeri ATP enerjisi üretilir. Ayrıca NADH ve FADH2 gibi enerji taşıyıcıları oluşur.
Elektron Taşıma Sistemi (ETS): NADH ve FADH2'den alınan elektronlar sayesinde proton gradienti oluşur ve bu enerji ATP sentaz enzimi ile ATP üretiminde kullanılır.
Şık değerlendirmesi:
A) ATP sentezi: Doğrudur, çünkü tüm evrelerde ATP üretimi veya onun öncüsü olan enerjinin sentezi gerçekleşir.
B) ATP defosforilasyonu: Bu süreçte ATP genellikle üretilir, yıkılmaz.
C) Karbondioksit oluşumu: Sadece Krebs döngüsünde ortaya çıkar, glikoliz ve ETS'de olmaz.
D) NAD koenziminin indirgenmesi: Glikoliz ve Krebs döngüsünde indirgenir, ancak ETS'de okside olur, yani indirgenme ortak değil.
E) FAD koenziminin indirgenmesi: Sadece Krebs döngüsünde indirgenir, glikoliz ve ETS'de gerçekleşmez.
Bu nedenle, tüm evrelerde ortak olan olay ATP sentezidir. Bu yüzden doğru cevap A şıkkıdır.
Oksijenli ve oksijensiz solunum tepkimelerinin karşılaştırmalı tablosu aşağıda verilmiştir.
Buna göre numaralı bölümlerin işaretleri aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Cevap: E
Oksijenli ve oksijensiz solunum arasındaki temel farkları bilmek, verilen tablodaki I, II, III, IV işaretlerinin doğruluğunu anlamamıza yardımcı olur.
I (Enzimatik reaksiyonlardan oluşma): Hem oksijenli hem oksijensiz solunumda enzimler rol alır. Yani her ikisinde de '+' olmalıdır.
II (ETS’nin görev alması): Elektron taşıma sistemi (ETS) sadece oksijenli solunumda görev yapar. Oksijensiz solunumda ETS genellikle görev almaz. Bu nedenle oksijenli solunuma '+' oksijensize ise '-' konmalıdır.
III (Fotofosforilasyon): Bu, fotosentetik organizmalara özgü bir süreçtir, solunumda bulunmaz. Her iki durumda da '-' olmalıdır.
IV (Oksidatif fosforilasyon): Oksijenli solunumda vardır, oksijensiz solunumda yoktur veya çok az olabilir. Ancak tablodaki şıklar ve verilen cevaplardan oksijensiz solunumda '+' kabul edilmiştir, çünkü bazı bakterilerde oksijensiz ortamda da oksidatif fosforilasyon olabilir. Bu durumda IV için oksijenli '+' ve oksijensiz '+' en doğru kabul edilir.
A şıkkı: I ve II doğru verilmiş ama III ve IV yanlış işaretlenmiş.
B şıkkı: II yanlış işaretlenmiş, oksijensiz solunumda ETS genelde yoktur.
C şıkkı: Hepsi yanlış, enzimatik reaksiyonlar hem oksijenli hem oksijensizde vardır.
D şıkkı: I yanlış, enzimatik reaksiyonlar her ikisinde '+' olmalı.
E şıkkı: I → + (enzimatik reaksiyon var), II → + (ETS oksijenli solunumda var), III → - (fotofosforilasyon yok), IV → + (oksidatif fosforilasyon her iki solunumda da olabilir) olarak doğru işaretlenmiştir.
Sonuç olarak, doğru cevap E şıkkıdır.
Aşağıdaki deney düzeneklerindeki glikoz çözeltilerinden K’ye yalnızca laktik asit fermantasyonu yapan bakteriler, L’ye ise zorunlu aerob bakteriler konulmuştur. Her iki düzenek belirli bir süre incelendikten sonra bu bakterilerin enerji üretim yolları ve ortaya çıkan ürünler karşılaştırılmıştır.
Buna göre
I. Her iki düzenekte de fosforilasyon gerçekleşir.
II. K’de karbondioksit çıkışı hassas bilyeyi 2 yönünde ilerletir.
III. L’de bulunan bakterilerde ATP üretimi, mitokondri kristaları üzerinde gerçekleşir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap: A
Bu deneyde K düzenegine yalnızca laktik asit fermantasyonu yapan bakteriler, L düzenegine ise zorunlu aerob bakteriler konulmuştur. Bu bakterilerin enerji üretim yolları ve ortaya çıkan ürünler değerlendirilmektedir.
Çözüm Mantığı:
Fosforilasyon (I): Hem aerob hem de anaerob bakterilerde ATP üretimi için fosforilasyon (oksidatif veya substrat düzeyinde) gerçekleşir. Bu nedenle ifade I doğrudur.
K ve Karbondioksit (II): Laktik asit fermantasyonu, karbondioksit gazı üretmez. Dolayısıyla K düzeneginde hassas bilyenin 2 yönünde hareket etmesini sağlayacak karbondioksit çıkışı olmaz. Bu ifade yanlıştır.
L ve ATP Üretimi (III): Zorunlu aerob bakteriler mitokondri içermezler. Prokaryotlarda (bakterilerde) ATP üretimi hücre zarında gerçekleşir, mitokondri kristalarında değil. Bu ifade yanlıştır.
A) Yalnız I: Doğru çünkü sadece I ifadesi doğrudur.
B) Yalnız II: Yanlış, II ifade hatalıdır.
C) Yalnız III: Yanlış, III ifade hatalıdır.
D) I ve II: Yanlış, II ifade hatalıdır.
E) I ve III: Yanlış, III ifade hatalıdır.
Sonuç: Doğru cevap A şıkkıdır, yani sadece I ifadesi doğrudur.
Oksijenli solunumun bazı evreleri harflerle işaretlenerek aşağıda şematize edilmiştir.
Buna göre
I. c olayında FAD molekülü indirgenir.
II. b olayı sırasında fosforilasyon gerçekleşmez.
III. a olayında önce 2 ATP defosforilasyonu gerçekleşir ardından NADP molekülleri indirgenir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap: C
Oksijenli solunumda genellikle üç ana evre vardır: glikoliz (a), sitrik asit döngüsü (b) ve elektron taşıma zinciri (c). Bu evreler sırasıyla 6C (glukoz) molekülünden başlayarak daha küçük moleküllere parçalanmayı içerir.
I. c olayında FAD molekülü indirgenir: Bu ifade elektron taşıma zincirinde (c olayı) gerçekleşir. FAD, daha önce sitrik asit döngüsünde indirgenerek FADH2 olur ve elektron taşıma zincirinde kullanılır. Dolayısıyla, burada FAD'nın indirgenmesi c olayında olabilir, ifade doğrudur.
II. b olayı sırasında fosforilasyon gerçekleşmez: b olayına baktığımızda burası sitrik asit döngüsü evresi olarak görülmekte. Sitrik asit döngüsünde doğrudan ATP üretimi sınırlıdır ve oksidatif fosforilasyon burada gerçekleşmez. Bu yüzden fosforilasyon gerçekleşmez ifadesi doğrudur.
III. a olayında önce 2 ATP defosforilasyonu gerçekleşir ardından NADP molekülleri indirgenir: a olayı glikolizdir, burada 2 ATP harcanır (defosforilasyon), ardından NAD+ indirgenerek NADH oluşur, ancak NADP değil. NADP genellikle fotosentezde rol oynar. Bu nedenle III ifadesi yanlıştır.
A) Yalnız I - Yanlış çünkü II de doğru.
B) Yalnız III - Yanlış çünkü III yanlış.
C) I ve II - Doğru çünkü I ve II doğru, III yanlış.
D) II ve III - Yanlış çünkü III yanlış.
E) I, II ve III - Yanlış çünkü III yanlış.
Aerobsolunum yapan bir bakteri kültürünün bulunduğu ortama izotop olarak işaretlenmiş oksijen gazı ekleniyor.
Bir süre sonra işaretli oksijen atomları, bakterinin hangi metabolik ürününde bulunabilir?
Cevap: A
Aerobik solunumda moleküler oksijen (O2) elektron taşıma zincirinde (ETS) son elektron alıcısıdır ve indirgenerek su (H2O) oluşturur. Dolayısıyla izotopla işaretlenmiş O2 atomları ETS sonunda oluşan suda bulunur.
A) ETS reaksiyonlarının sonunda oluşan suda — Doğru. O2, elektron taşıma zincirinde elektronları alıp H2O'ya indirgenir; işaretli oksijen atomları bu suda yer alır.
B) Krebs çemberinde açığa çıkan karbondioksitte — Yanlış. Karbondioksit, metabolik karbon iskeletlerinden (ör. asetil grubundan) gelir; CO2 içindeki oksijen atomları genellikle moleküler O2'den değil substratlardan veya suyun katkısından kaynaklanır.
C) DNA replikasyonu sırasında kullanılan nükleotitte — Yanlış. Nükleotitlerin yapısındaki oksijenler amino şeker, fosfat vb. kaynaklardan gelir; doğrudan O2 gazının oksijen atomları nükleotitlere katılmaz.
D) Ribozomlarında üretilen proteinin yapısında — Yanlış. Proteinlerdeki oksijen atomları amino asitlerin yapısal bileşenlerindendir; moleküler O2 gazı doğrudan bu oksijenleri sağlamaz.
E) Pirüvatın, Asetil CoA molekülüne dönüşmesi sırasında açığa çıkan karbondioksitte — Yanlış. Bu tepkimede açığa çıkan CO2, pirüvatın karbonundan gelir; O2 gazının oksijen atomları bu CO2'ye eklenmez.
Oksijenli solunumun glikoliz ve krebs evrelerinde
I. ATP sentezi,
II. NAD’nin indirgenmesi,
III. ATP defosforilasyonu
olaylarından hangileri ortak olarak gerçekleşir?
Cevap: C
Oksijenli solunumda, glikoliz ve Krebs döngüsü enerji üretimi için önemli iki evredir. Bu iki evrede hangi olayların ortak olarak gerçekleştiğini anlamak için her evrede neler olduğunu inceleyelim.
ATP sentezi (I): Hem glikolizde hem de Krebs döngüsünde belirli miktarda ATP sentezlenir. Örneğin glikolizde net 2 ATP, Krebs döngüsünde de bir miktar ATP (veya GTP) üretilir.
NAD’nin indirgenmesi (II): Her iki evre de elektron taşıyıcı moleküllerin indirgenmesi ile enerji taşıma kapasitesini artırır. Glikolizde NAD+ molekülü NADH'ye indirgenir, benzer şekilde Krebs döngüsünde de NAD+ indirgenerek NADH oluşur.
ATP defosforilasyonu (III): Bu olay, ATP'nin ADP + P1 şeklinde ayrılmasıdır ve genellikle enerji kullanımı sırasında gerçekleşir. Oksijenli solunumda glikoliz ve Krebs döngüsü ATP üretme işlemiyle ilgilidir, ATP defosforilasyonu ortak olarak bu evrelerde gerçekleşmez; bu olay genellikle hücre içindeki enerji tüketimi sırasında olur.
A) Yalnız I: Sadece ATP sentezi doğru değil çünkü NAD indirgenmesi de gerçekleşir.
B) Yalnız II: Sadece NAD indirgenmesi doğru değil çünkü ATP sentezi de olur.
C) I ve II: Hem ATP sentezi hem NAD indirgenmesi her iki evrede ortak olarak gerçekleşir. Bu doğru cevaptır.
D) II ve III: ATP defosforilasyonu ortak evrelerde gerçekleşmediği için yanlış.
E) I, II ve III: ATP defosforilasyonu ortak olmadığından yanlış.
Sonuç olarak, oksijenli solunumda glikoliz ve Krebs döngüsünde ortak olarak ATP sentezi ve NAD’nin indirgenmesi gerçekleşir.
Oksijenli solunumda
I. pirüvatın oluşması,
II. ATP defosforilasyonu,
III. ETS’de suyun oluşması,
IV. FAD molekülünün indirgenmesi,
V. asetil CoA molekülünün oluşması
olaylarının meydana gelme sırası aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Cevap: A
Oksijenli solunumda, glikoz molekülü enerji elde etmek için belirli sıralı reaksiyonlardan geçer. Bu reaksiyonlar sırasında çeşitli moleküller oluşur ve enerji açığa çıkar. Şimdi verilen olayların sırasını netleştirelim:
II. ATP defosforilasyonu: Oksijenli solunum başlamadan önce hücrede bulunan ATP moleküllerinden enerji kullanılır. Yani ATP'nin fosfat gruplarının kopması ilk adımlardandır.
I. Pirüvatın oluşması: Glikoliz reaksiyonları sonucunda glikoz iki molekül pirüvata parçalanır.
V. Asetil CoA molekülünün oluşması: Pirüvat mitokondriye girip asetil-CoA'ya dönüştürülür.
IV. FAD molekülünün indirgenmesi: Asetil CoA, sitrik asit döngüsünde (Krebs döngüsü) enerjiyi taşıyan NADH ve FADH2 gibi molekülleri oluşturur. FAD indirgenir.
III. ETS’de suyun oluşması: Elektron taşıma sistemi (ETS) sırasında oksijen elektronları kabul eder ve su oluşur.
Şıklarda Sıralamayı İnceleyelim:
A) II - I - V - IV - III → Başlangıçta ATP kullanılır (II), sonra pirüvat (I), asetil CoA (V), FAD indirgenmesi (IV) ve en sonunda su oluşumu (III) mantıklı bir sıradır.
Diğer şıklar olayların doğal biyokimyasal sırasına uymamaktadır. Bu nedenle doğru cevap A şıkkıdır.
Mitokondri ve kloroplastta gerçekleşen kemiosmotik hipoteze göre ATP senteziyle ilgili görsel aşağıda verilmiştir.
Buna göre
I. ATP sentezi, protonların ATP sentaz enzimi üzerinden akışı ile gerçekleştirilir.
II. Elektronlar ETS’de kademeli olarak enerji kaybederken açığa çıkan enerjinin bir kısmı ısı olarak ortama yayılır.
III. Mitokondri matriksinden veya kloroplast stromasından protonlar, zarlar arası boşluğa veya tilakoit boşluğa pompalanır.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap: E
Mitokondri ve kloroplastta ATP sentezi, kemiosmotik hipotezle açıklanır. Bu hipoteze göre elektron taşıma sistemi (ETS) protonları zarlar arası boşluğa veya tilakoit boşluğa pompalar ve oluşan proton gradyanı, ATP sentaz enzimi üzerinden protonların geri akışı sırasında ATP üretimini sağlar.
Şimdi ifadeleri tek tek inceleyelim:
I. ATP sentezi, protonların ATP sentaz enzimi üzerinden akışı ile gerçekleştirilir.
Bu doğru çünkü protonların ATP sentaz üzerinden geri akışı, ADP ve Pi’nin birleşerek ATP oluşmasını sağlar.
II. Elektronlar ETS’de kademeli olarak enerji kaybederken açığa çıkan enerjinin bir kısmı ısı olarak ortama yayılır.
ETS’de elektronlar kademeli enerji kaybeder ve bu enerjiyle protonlar pompalanır. Açığa çıkan enerji tamamen kimyasal enerjiye dönüşmez, bir miktar ısı olarak da çevreye yayılır. Bu ifade de doğrudur.
III. Mitokondri matriksinden veya kloroplast stromasından protonlar, zarlar arası boşluğa veya tilakoit boşluğa pompalanır.
Bu da doğrudur; mitokondride protonlar matriksten zarlar arası boşluğa, kloroplastta ise stromadan tilakoit boşluğa pompalanır.
Sonuç: Tüm ifadeler doğru olduğundan doğru cevap E) I, II ve III şıkkıdır.
Oksijensiz solunum ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Cevap: B
Oksijensiz solunum, aerobik solunuma benzer şekilde enerji üretir, ancak son elektron alıcısı olarak oksijen yerine başka moleküller kullanılır. Bu süreçte, glikoliz devam eder, ancak ardından Krebs döngüsü ve elektron taşıma zinciri, kullanılan terminal elektron akseptörüne bağlı olarak değişebilir.
A şıkkı: "Bazı bakteri ve arkelerde görülür." Doğrudur çünkü oksijensiz solunum özellikle prokaryotlarda yaygındır.
B şıkkı: "Glikoliz evresi bulunurken krebs, ETS evreleri gerçekleşmez." Yanlıştır. Çünkü oksijensiz solunumda krebs döngüsü ve elektron taşıma zinciri bazı organizmalarda devam eder, sadece son elektron alıcısı farklıdır.
C şıkkı: "Son elektron tutucu sülfat, kükürt, nitrat gibi moleküller olabilir." Doğrudur. Bu moleküller aerobik solunumda oksijen yerine kullanılır.
D şıkkı: "Substrat düzeyinde fosforilasyon ve oksidatif fosforilasyon ile ATP üretimi gerçekleşir." Yanlıştır. Oksijensiz solunumda enerji üretimi genellikle substrat düzeyinde fosforilasyon ile sınırlıdır, oksidatif fosforilasyon ise eksik veya azdır çünkü son elektron alıcı oksijen değildir.
E şıkkı: "Son elektron tutucu olarak kullanılan inorganik moleküllerin elektron çekim güçleri, oksijene göre daha zayıftır." Doğrudur, bu yüzden oksijenli solunum daha fazla enerji üretir.
Özetle: Oksijensiz solunumda glikoliz devam eder, ancak Krebs döngüsü ve ETS evreleri genellikle eksik ya da farklıdır. ATP üretimi sınırlı olup özellikle oksidatif fosforilasyon oksijen olmadığında tam olarak gerçekleşmez. Bu nedenle D şıkkı yanlıştır.
Öğrencilerimizin TYT (Temel Yeterlilik Testi) ve AYT (Alan Yeterlilik Testi) gibi sınavlara hazırlanırken kullanabilecekleri bilgileri sunuyoruz. Biyoloji konularında güçlü bir temel oluşturmak ve sınav başarınızı artırmak için doğru adrestesiniz!
Hasanefendi - Ramazan Paşa Mah.1921 Sok.No:24/A Efeler-Aydın
destek@biyolojihikayesi.com
+90.555.608 59 45
©
Biyoloji Hikayesi.
Tüm Hakları Saklıdır. Tasarım:
Biyoloji Hikayesi
Dağıtım:
Rolpa Bilişim Pazarlama Yönetim Sistemleri
🔒